Leave the World Behind – analiza simbolistică

Realizat de casa de producţie filme a fostului preşedinte Obama

Un prim amănunt care trebuie menţionat legat de film este că unul dintre producătorii filmului este compania Higher Ground care aparţine familiei Obama. De aici putem clar să presupunem că filmul are şi contribuţia fostului preşedinte, sau măcar a unor consilieri la care fostul preşedinte are acces.

În ciuda costurilor mari însă, producţia lasă de dorit din punct de vedere logic, de exemplu scena cu Teslele care se lovesc una în alta deoarece nu mai funcţionează GPS-ul. Chiar dacă anumite elemente legate de un eventual scenariu de atac cibernetic sunt deplasate de realitate, filmul abundă în elemente simbolistice.

Disoluţia SUA

Deşi spre sfârşitul filmului se deconspiră cumva cheia dezastrului care a lovit, anume un atac din exterior al duşmanilor SUA de tip hibrid, chiar de la începutul filmului avem un element care ne dă de înţeles că ceva nu este în regula cu omenirea: deraierea pe plajă a unui petrolier. Petrolul, aurul negru, este simbolul puterii economice. Deraierea unui petrolier nu se poate întâmpla dintr-un simplu accident ci trebuie ca să existe motive serioase.

Fondul conexiunii cu “cabala secretă”

Unul dintre personajele principale, Scott, proprietarul casei, face referire că a avut legături de afaceri cu un om de afaceri bine conectat cu armata şi care i-a cerut să efectueze (înainte de eveniment) unele retrageri de bani din investiţiile pe care presupunem că Scott le administra. În poveştile despre relaţia şi discuţiile cu acest om de afaceri sus poziţionat, cu conexiuni cu armata, Scott zice că uneori glumeau că acesta se duce la întâlnirile unei “cabale secrete care conduce lumea”.

Faptul că acest membru al elitelor şi-a retras banii înainte de eveniment, înseamnă că avea cunoştinţe de eveniment, ceea ce contrazice scenariul unui atac al duşmanilor SUA care teoretic ar fi fost secret şi ar fi fost imposibil să fie ştiut dinainte deoarece dacă era ştiut, era şi contracarat, nu?

Animalele

Comportamentul ciudat al animalelor adaugă de asemenea la feelingul de suspans şi mister în care se desfăşoară acţiunea. De la căprioarele care apar şi dispar în stoluri, până la falmigourilor care vin să facă baie în piscină, un prim nivel simbolic simplist ar fi că şi animalele se revoltă împotriva omului şi ies din cadrul lor natural, semnalând disoluţia societăţii umane care uşor dar sigur digerată şi reintegrată în natură.

Nu putem explica multe scene legate de animal, de departe, cea mai interesă pare a fi incidentul de la cabană din finalul fimului când Amanda şi cu Ruth o căutau pe Rose şi o cireadă de căprioare şi cerbi par să ameninţe pe Ruth cu atacul. Cerdul este apoi speriat şi se retrage după ce cele două încep să ţipe şi să facă zgomot.

Rasism

Inevitabil, ca orice film din ziua de astăzi, mai ales un film făcut de familia Obama, albii sunt prezentaţi ca privilegiaţi pe când negrii, deşi sunt proprietari de case de vacanţă de lux şi fac afaceri cu elitele care participă la şedinţe ale unei cabale secrete care conduc lumea, sunt prezentaţi ca personaje pozitive, care ajută, care sunt oameni normali, politicoşi, care nu apelează la arme deşi ar putea.

Există chiar o tentativă de romanţă inter-rasială între Amanda şi Scott care arată însă chimie zero. Trebuie să o înţelegem pe Julia Roberts de ce această scenă nu arată cu alte scene jucate de ea în alte filme romantice.

Amanda este prezentată ca o isterică, mereu nervoasă, care repetă de mai multe ori că “urăşte oamenii”. Soţul ei Clay este un personaj fad, ascultător, supus, care se pierde pe stradă aiurea, nu e capabil să ţină minte străzile pe unde merge, se sperie repede, este credul, este milog, fără demnitate şi poate chiar pervers, deoarece când Amanda dansează cu Scott, el pare să încerce să o cucerească pe Ruth care bineînţeles nu e tentată deloc de un profesor alb deşi nu se dă înapoi să îl întrebe dacă a avut sex cu studentele sale (Clay e profesor de liceu).

Dependenţa de tehnologie

Dacă filmul excelează la ceva este claritatea şi puterea cu care exemplifică dependenţa de tehnologie şi de comoditate a omului modern. Fără GPS omul moder nu poate nici să conducă maşina, fără mall, omul modern nu are ce să mănânce, fără internet, nu ştie pe ce lume trăieşte, nu poate să relaţioneze cu animalele, etc. În plus, tehnologia deja atacă prin acele semnale sonore care apar periodic şi care chiar produc anumite efecte, cum ar fi căderea dinţilor lui Archie.

În paralel cu tehnologia, imersiunea în lumea virtuală a jocurilor şi a filmelor duce la caractere patologice. Rose pleacă de acasă de una singură fără să spună la părinţi, fără măcar să spună fratelui ei. Ajunge la bunkerul secret al vecinilor şi în loc să se ducă să îi anunţe şi pe ceilalţi, se apucă să se uite la serialul Friends, de care era obsedată şi era absolut deprimată deoarece nu ştia cum se termină.

Conspiraţii

În final, se fac multe paralele cu filme care înainte de 2020 au prezis produceera şi răspândirea unui virus, cu tot ce a urmat după aceea: morţi, carantine, lockdown-uri etc. Mai precis, mulţi dintre cei care au văzut filmul, fac legătură cu o simulare făcută de Forumul Economic Mondial care de asemenea în Decembrie 2019 a simulat o plandemie care a fost lansată câteva luni mai târziu. Speculaţiile sunt că aşa cum numeroase filme cu zombie au prezis disoluţia societăţii şi infectarea unui număr mare de oameni cu un virus care efectiv îi transformă în animale care umbă aiurea fără raţiune şi caută să se hrănească cu cei care nu au fost afectaţi deja, la fel şi cu acest film, suntem pregătiţi pentru un blackout total atât al internetului cât şi al electricităţii şi al reţelelor de comunicare.

Finalul filmului permite un sequel şi chiar un serial.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *